Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 9, 2014

PERBEZAAN VITAMIN SINTETIK DAN NATURAL.


PERBEZAAN VITAMIN SINTETIK DAN NATURAL.

Tahukah anda lebih 95% vitamin di pasaran adalah sintetik? Jadi tujuan saya tulis post ini bukan untuk menghentam peniaga supplement, tetapi bagi menyebarkan pengetahuan supaya anda tidak tertipu.
Sebagai peniaga, sila bertanggungjawab sebelum membuat kenyataan bahawa produk anda adalah 'organik', 'natural' dan menakut-nakutkan pengguna bahawa vitamin/supplement daripada klinik/farmasi adalah tidak selamat seperti obimin/iberet dan sebagainya.
Masa untuk sesuatu ubat/vitamin mengalami 'disintegration' bergantung kepada formulasinya. Bukan bermakna bila vitamin itu cepat larut di dalam air, maka vitamin itu bagus dan yang lambat tidak bagus.
Disintegration time ataupun masa yang di ambil untuk sesuatu ubat/vitamin larut selalunya bergantung kepada absorption site (kawasan penyerapan). Semuanya telah di ambil kira ketika membuat sesuatu formulasi. Maka ada sesetengah vitamin/ubat larut minyak dan ada juga yang larut air.
Sebagai contoh, sekiranya vitamin/ubat itu diformulasikan untuk di serap di kawasan usus, vitamin/ubat akan mempunyai 'disintegration time' yang panjang dan tahan daripada asid dalam perut supaya tidak tercerna. Begitu juga sekiranya vitamin/ubat diformulasikan supaya 'sustain-released', masa yang diambil untuk vitamin/ubat berada di dalam badan akan menjadi panjang.
Bagaimana untuk mengetahui perbezaan vitamin sintetik ataupun natural?
Adakah vitamin sintetik berbahaya?
Vitamin sintetik berbahaya sekiranya di ambil secara berlebihan lebih-lebih lagi jenis larut minyak kerana ia boleh terkumpul di dalam tisu lemak. Pengambilan secara terkawal sepatutnya tidak mendatangkan masalah kerana vitamin yang tidak diperlukan akan dikeluarkan oleh badan.
Supplement tak kira apa juga jenama boleh digunakan asalkan anda tahu kepentingan pengambilannya. Ambil secara moderasi bukannya secara berlebih-lebihan.
Kepada ibu mengandung, vitamin yang selalunya diberikan adalah hematinic iaitu agen pembentukan darah yang terdiri daripada 4 jenis, folic, ferrous, vitamin b dan vitamin c (untuk membantu penyerapan ferrous).
Sekali lagi ditegaskan, tujuan post ini bukanlah untuk menghentam mana-mana pihak akan tetapi untuk memperbetulkan persepsi dan salahfaham. Untuk mendapatkan vitamin secara organik adalah secara diet dan pemakanan, bukanlah daripada sebarang produk yang mengaku 'organik'.
Secara lojiknya untuk mendapatkan 10% bahan yang anda gelar 'pure' 'organik', masih akan terdapat 'impurities' dan bahan yang tidak organik di dalam formulasinya.


Nota kaki:
Organik hanya bila anda mendapatkan vitamin-vitamin tersebut daripada pemakanan, sayur, minyak ikan, daging dan sebagainya.



No comments: