Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, July 10, 2012

005: My One Third


Pregnant bagi saya satu word yang susah untuk diperjelaskan. Dalam separuh bahagian anda akan rasa bahagia sebab anda tahu anda sedang membawa 'sesuatu'. Tapi...dalam separuh bahagian lagi, jiwa anda kacau bilau. I respect mommies wholly because since being pregnant, I realized that conception is something that is really REALLY BIG!

Bertuahlah orang yang cakap dia tak rasa apa-apa waktu mengandung. Tahu-tahu je rasa nak terbersalin. Push push pastu settle. Terus ada baby dalam dakapan. Haha

Tak tak.

Mengandung tak mudah. Lagi-lagi untuk orang yang bekerja. Tak kisahlah kerja apa pun janji kerja. SAHW (stay at home wife) mungkin merasakan entri saya kali ini berat sebelah. Tapi, let us be honest, sekurang-kurangnya anda yang jadi suri sepenuh masa ni mempunyai kawalan sepenuhnya untuk aktiviti sehari-harian. Bukan macam kami, we don't have a choice.

Kalau macam saya ni, bila rasa pening, loya, sakit pinggang, sakit mental. I don't have a choice but to stay 8H di tempat kerja. Nak tak nak tahanlah muka/otak dengan kerja, staff dan patient.

SAHW kalau tetiba rasa loya, sakit pinggang, sakit mental boleh tarik kepala atas bantal pastu tidur. Suami of course memahami. Kalau yang tak faham tu engkau side kick je beliau. Eh eh jangan. Nusyuz.

Saya tak pernah pregnant (eh of courselah). Jadi sangat noob.

Dalam 1/3 daripada conception ini, saya mengalami sakit belakang yang keterlaluan. Tak boleh duduk lama-lama, cepat pening dan penat. Pastu baru-baru ni asyik nausea dan loss of appetite yang agak keterlaluan.

Walhal, I'm not a picky eater. Bagilah apa saja, pasti akan saya ngap tanpa ragu-ragu. Err kecuali bukan makanan dan non-halal thingy la. Itu pastilah aku tak mahu.

Sudahnya saya jadi tak mahu makan apa-apa. Sebab selalu end-up frustrated dengan mutu makanan takpon lepas makan, terus semua makanan tu laju-laju nak lari keluar dari esophagus. T__________T

Sungguhpon bukan SAHW, tapi sangat bersyukur sebab Hubs tak pernah complaint dia dah lama tak makan masakan saya. I told him, bukan tak mahu masak tapi betul-betul tak larat nak masak. Selain sebab tak larat, kalau larat pun saya sungguh-sungguh pemalas. Haha

So, some says my baby might be a boy since the ibu is super pemalas. :p

OK.

What else eh?

Entah. Saya kadang-kadang mengalami mood yang berayun-ayun macam bandul. Haha. Kadang-kadang rasa nak nangis bila tak dapat makan. Nak makan! Nak makan! Nak makan macam dulu-dulu. Lantaklah gemuk ke apa janji tak lapar. Masalahnya makan muntah, makan muntah.

Guano nak kenyang?

Ini....sikit-sikit buat muka tapai. Mengadu lapar. Pastu cakap dekat Hubs nak makan nak makan. Tapi bila tanya nak makan apa jawabnya entah. Hahahaha. Aku rasa sungguh psycho dewasa kini. Macam..entahlah. Sebahagian daripada nikmat kena tarik. Eh eh tapi ini bukan mengeluh. Ini cuma nak kongsi cerita je.

Oh baby,

Ibu sayang baby so much. Tak kisahlah Ibu kena makan muntah makan muntah pon or end-up kebuluran, I just don't care. What I actually really really care adalah you didn't get enough nutrient since your mommy dah become a picky eater pastu asyik vomit out everything yang dia telan. Kadang-kadang rasa nak nangis tapi tahan jelah. Maybe few weeks to come selera akan kembali normal (hopefully).

Amin amin.


P/S:
Hari ni our 13th week baby! Jom masuk second trimester! ;)

No comments: