Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, October 22, 2013

24 Days Of Our Tihani


MOTHERHOOD sesungguhnya adalah satu perkara yang cukup mengujakan. Selain TERUJA, anda juga akan TERKINJA-KINJA. Haha. Tak tipu. Contoh; terkinja-kinja berlari dari dalam bilik air bila suara Tihani mencecah ke amplitud tinggi. Hoho. Awesome. Wa tak tipu. Bila dia jerit macam nak terkeluar anak tekak ;p

My baby is 24 Days today. 24 hari berlalu. Macam tak percaya pantas sungguh dia membesar. Dari rambut lebat Subhanallah sampailah ke botak sampailah dah ada rambut balik dan iras-iras Shin Chan. HEHE.



Err sama tak? Cuma mata guli. Dan suka julingkan bila terlalu fokus (=.=)!~

Cerita confinement saya berlalu begitu saja. Sebab? Saya tak berapa berpantang. Haha. Saya makan apa yang orang lain makan. Cuma kalau ada lauk-pauk yang bisa bikin angin satu badan, saya neglect. Dalam erti kata lain, saya hanya menjaga pemakanan. Tak mahu Tihani kembung. Ini pon tak tahu apsal asyik kembung je. Adakah sebab malam berkipas?

Hee. Ye. Dan saya juga tidur berkipas. Panas woo. Tanpa kipas tak tahu macam mana mahu survive.

In term of menjaga pemakanan, saya dah jadi macam Gorila! Haha. Boleh makan siang malam pagi dan petang tanpa perlu menunggu waktu makan sebenar. Breastfeeding makes you a hungry mummy. Tapi saya tak berapa kisah sebab saya dah hilang 7.5kg in 3 weeks time! Yeay! Just 3kg more to go! :)

Padahal zaman anak dara dulu begitu susah nak hilang berat. Buatlah apa pun. Berat selalunya berciri statik.

Oh lupa nak inform. Sepanjang kehamilan, saya cuma naik 10.5kg. Berat yang sangat minima. Sebab tu nurse time check up 38weeks menegur; "Eh betul ke 38 minggu? Perut kecik je." Heee. Tihani kan comel. Mestilah perut Ibu dia kecik.

Tapi dah alang-alang boleh menghilangkan berat. Saya berazam untuk slim! Ayuh!

Next. Mari bercerita pasal Tihani.

CERITA TIHANI

1. Tihani telah mengukur Tesco buat pertama kalinya pada hari ke-15. Hahahaha. Oh dan telah berjalan ke Gemas-Selangor-Perak-Johor ketika baru berusia 2 minggu. Walaupon bukan literally berjalan tapi berjalan dalam kereta Ayah kira jalanlah tu ;p

2. Tihani juga telah membuat tantrum ketika Ayah bawa Ibu untuk menikmati Kenny Rogers pada Hari Raya Haji. HEHE. Kami balik Johor dan berasa super lapar sebab perjalanan yang super panjang. Cuba bayangkan Perak ke Johor non-stop. Lapar OK. Lapar. Mula-mula Tihani behave. Duduk dalam capsule comel-comel. Tapi tiba-tiba dia melalak sakan. Apa lagi...kalutlah Ibu lalu laju-laju menarik Tihani ke dalam dakapan. Pastu sambil menyusukan sambil makan. Terbongkok-bongkok macam Nenek Nenek Si Bongkok Tiga.

3. Setakat rekod, Tihani telah TIGA kali ke Tesco. HAHAHA. Thanks to Ibu yang tak reti duduk diam. Dia boring. Lalu bila Ayah nak beli groceries pon dia tetap mahu ikut walaupon tahu ada risiko si kecik sorang ni mengamuk. Bila dah ngamuk sebelah tangan dukung Tihani, sebelah lagi tolak stroller kosong. Kelakar.

4. My baby knows to differentiate between boobies and bottle. Bayi tahu bau Ibunya. Kalau dengan saya, she refuse feeding by bottle. Macam pagi ni. Boobies saya juga yang dicarinya. Snuggling in my arms is one of her favourite things. Huhu. Sampai risau. Adohai anak. Nanti in future macam mana neh?

5. Her other favourite things adalah tidur mengiring, tidur panas-panas sampai berpeluh satu badan. Kami pula yang risau. Eh demam ke?. Tapi tak panas dahi, badan. Cuma berpeluh. Tihani juga suka bulatkan mata dan alert keadaan sekeliling. She doesn't understand yet if we called her by her name but she will respond to sounds :)

6. Tihani easily entertained when she is FULL. Bila dah cater segala kehendak penyusuan dia, maka dia akan behave. Nak mandikan senang. Nak bagi dia duduk diam-diam pun senang. Oh tapi duduk diam tu ada masa-masa tertentu saja. Contoh; malam lepas dinner. Nanti dia duduk sambil menghadap wajah-wajah orang. Kalau dengan Ibu je? Harap maaf. No way dia akan bagi saya tinggalkan dia. Oh Tihani!

Every parenthood is different. Saya setuju.

Sebab kita berada dalam condition yang berbeza. Seorang emak berkerjaya takkan sama dengan emak yang SAHM. Tapi yang pasti, kasih sayang seorang emak pada anak itu SAMA. Kalau tak namanya bukan emak :)

I love Tihani!

Tiap-tiap kali renung anak mata dia yang coklat gelap tu. Rasa macam tak percaya dah ada anak. Hehe. Lepas tu menikmati masa mempunyai anak kecil ni memang challenging. Tak tipu. Lagi-lagi time kecik macam ni memang nak berkepit 24/7. Macam semalam, Tihani dah mula pandai berjaga siang. Apa lagi, nak mainlah dia! Huhu

Rasa macam tak percaya yang 24 hari lalu saya telah push dia keluar. Haha. Dahlah push tu sekejap sangat. Tetiba dah ada baby dengan tali pusat atas perut saya. Sangat hangat dan basah dengan darah. Err bunyi scary movie pulak dah.

Setakat sekarang ramai yang cakap Tihani ikut muka Ayah dia. Bestfriend saya je yang cakap Tihani ada iras saya waktu baby. Cuma iyelah. Time baby saya ni gelap macam anak India (orang cakap). Tihani version cerah. Actually saya rasa...dia mirip arwah abang saya :)




Saya. 
26 Tahun Lalu :D

No comments: