Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Thursday, October 17, 2013

Amalan Semasa Kehamilan


Sebab dah ada anak maka akan menaip laju-laju. Tihani tengah tidur. Selsema teruk. Kesian sangat rasa nak sedut je hidung dia tapi sebab tak cair maka tak boleh nak sedut. Sobs :'(

Di atas merupakan amalan saya semasa mengandung, selain Obimin Pluz takpun Iberet-Folic. Saya suka makan hematinic mengikut suka-suka hati. Yakni, kalau Iberet habis stock, Obimin pun boleh. No biggie. Hehe. Pastu Hb aku pon taklah cantik sangat. Tapi tak adalah low. Selalu around 11++. OK lah.

Dari kiri, Fish Oil Blackmores. Untuk pembinaan otak bayi anda. Rajin-rajinlah consume :)

Diikuti dengan Habatus Sauda (Black Seed). Yang ini saya makan waktu dah bersalin. Orang cakap boleh banyakkan susu. Saya pula rasa lepas consume memang susu banyak tapi saya tak reti pump. Asyik 2 oz je. Haish. Nak menunggu pump pun lama. Haiyyoh haiyyoh! Ke sebab baru lagi? Err sabar jelah. Pasni nak minum Horlicks pulak.

Ketiga dan keempat adalah Virgin Coconut Oil ataupun lebih dikenali dengan VCO. Yang nombor tiga tu dalam bentuk soft-gel, saya makan bila rajin. Haha. Selain dalam bentuk soft-gel, saya juga beli yang pure VCO oil. Boleh didapati di mana-mana toko jamu berhampiran anda *ceh macam promoter punya ayat*

VCO oil tu ada campuran Habatus Sauda. Orang kata black seed ni banyak khasiat so saya hentam je beli. Actually saya asyik dengar rajin-rajin sapu VCO boleh senang bersalin, tak koyak and so on. Yang paling famous VCO oil brand Tanamera. Err tapi mahal! Ada ke satu botol RM58?

So saya cari alternaltif.

Brand yang saya beli ni RM38 kot kalau tak silap. 65ml. Oh cukuplah. Nak banyak-banyak pun nak buat apa? Lihatlah jumlah pengurangan minyak tu. Tak banyak pun kurang. Hihihi. Nak buat perineal massage tak perlu banyak pun :)

Sekarang ni saya guna untuk kepala Tihani. Bagi cepat tumbuh rambut.

Kalau nak lagi murah pergi je JUSCO. Cari seksyen minyak. VCO oil botol besar harga dalam RM30 je. Jimat pun jimat. Tak habis boleh buat lumur badan takpun masak. Eh boleh ke masak? :p

OK. Next, ramai berminat nak tahu macam macam mana perineal massage tu. Di bawah adalah videonya ;)


Boleh tengok di youtube. Ada banyak lagi video perineal massage version lain.

Secara basic yang boleh saya share adalah perineal massage di lakukan dalam bentuk 'U' di bahagian antara perineum area dengan anus. Senang cerita bahagian bawah peranakan anda :D

Tapi sebab anda pregnant dan perut pon besar, haruslah perineal massage ni dibuat dengan kerjasama suami. Ada yang mengatakan perineal massage ni elok dimulakan pada minggu ke 37. In my case, saya dan suami telah mula pada minggu ke 30.

Err tapi kami ni tak adalah istiqamah sangat. Kalau ingat, sebelum tidur buat. Tak ingat terus tidur je. Hoho.

Encik suami mengatakan time saya 38 minggu lagi bahagian perineal region tu dah stretch dah. Saya pun dah tak rasa apa-apa kalau kitorang buat massage tu. Hee.

OK. Settle part supplement dan perineal massage.

Next, ada juga yang tanya teknik meneran. Oh saya tak expert. Serius waktu dah sakit contraction tu anda dah macam hilang fokus. Hahahaha. Yang ada dalam kepala adalah; CEPATLAH HABIS SEMUA KESAKITAN :D

Cumanya, boleh dikatakan teknik pernafasan yang betul adalah membantu. Itupun sebab Yoga instructor yang datang Antenatal Class ajar. Sedut ikut hidung dalam-dalam, lepaskan ikut mulut lambat-lambat. Contoh; anda sedut dalam kiraan 5. Anda lepaskan dalam kiraan 8. Lagi lama anda tahan lagi bagus.

1. Meneran waktu bukaan dah lengkap (10 cm).
 Sebenarnya waktu nak bersalin, urge untuk meneran tu akan datang dengan sendirinya tanpa dipaksa. Saya sendiri merayu-rayu nak meneran padahal tak pasti dah berapa cm. Haha. Bila suami cakap cuba tahan saya pun tahanlah walaupon nak terkeluar rasanya :p

2. Meneran waktu ada contraction
Yup. Yang ini betul. Meneran ketika contraction berlaku sangat membantu. Teranan pertama saya adalah sebab dah tak tahan sangat. Wakaka. Lepas doktor pecahkan air ketuban terus laju je saya teran. Tetiba kepala dah keluar. Bila doktor suruh push bahu pula, saya sendiri request 'Jap doc. Saya tak rasa contraction lagi'. Please, wait for the contraction. Bila rasa je contraction terus push sekuat hati. Lepas tu jangan lepas habis. Curi nafas laju-laju dan push lagi.

3. Buka mata, jangan tutup. Mata pandang ke perut. Dagu kalau boleh kena lekat kat dada supaya effective.
Kalau anda google selalunya tipsnya adalah tangan kena pegang peha. Tapi in my case tak mampulah nak pegang peha. Pegang besi kat tepi katil je. Hehe

4. Tutup mulut. Jangan mengeluarkan suara.
Jangan menjerit. Mengerang sikit-sikit bolehlah :)

5. Kaki kena betul-betul kangkang.
Bila tak kangkang betul automatik nurse akan tegur suruh kangkang lagi. Ala dalam labour room tu dah ada tempat untuk letak kaki. Jangan kepit-kepit.

6. Jangan angkat punggung.
Ini pesanan paling ultimate yang saya dapat daripada zaman anak dara sampailah jadi mak dara. Hehe. Yang saya sedikit pelik saya tak ada pula rasa nak angkat punggung. Ke sebab orang asyik pesan maka automatik punggung melekat ke katil? Haha entahlah.

So itu jelah yang boleh saya share. Berkat doktor masuk lambat dan ketuban saya sudah dihujung tanduk. Maka tiada episotomi dijalankan ke atas saya. Hehe. Plus doktor cakap perineal intact so dia tak rasa perlu epi.

Harap membantu semua mommy-to-be! ;)

Oh lupa. Lepas bersalin saya cuma ambil Pati Ikan Haruan tu pun tak habis lagi sebab tak sedap. Haha. Lagi? Teh Mas Cotek, Pati Kurma & Madu dengan Feminine Wash Manjakani (actually nak cari biji Manjakani tapi tak jumpa) so beli je buat basuh bahagian bawah.


P/S:
Berikut merupakan brand produk yang saya ambil;
VCO softgel - CATALYST
VCO oil - AL-EJIB
Habatus Sauda - SABIT BANANI

2 comments:

nora ashikin said...

harap sgt 2nd baby nanti dapat bersalin normal.. Dan harap2 sgt2 xda koyakan.. Hebat syud!

s.c.h.u.l.t said...

kinkin: aimi haritu czer ke?