Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, July 5, 2017

~ LDR, PJJ & MT ~

Sebenarnya, kerja banyak nak buat. Tapi kasi canlah aku merambang. Lama sudah tak merambang. Banyak sungguh nak luah tak terluah. Hahaha.

LDR itu sama je dengan PJJ. Saja taruk sama kot-kot ada yang tak tahu abbreviation. Eceh. Long Distance Relationship atau Bahasa Malaysianya Perhubungan Jarak Jauh. 
Alhamdulillah. It's been a year kami berjauhan. Kutub Utara Kutub Selatan.

Before aku sambung merambang maka siapa minat Hindustan boleh dengar video ni. Haha. Anggaplah ini lagu latar belakang post aku kali ini. Kahkahkah.



Berkahwin dan handle dua-dua anak sorang-sorang bukan senang. Sumpah tidak. Lalu ingin aku salute kesemua wanita, perempuan, isteri yang hidupnya berjauhan daripada seorang makhluk bergelar suami.

Baik suami itu berada di laut, seberang tembok, antartika hatta bulan sekalipun, bertabahlah kita. Oh, tak lupa juga kepada semua Ibu-Ibu Tunggal di seluruh dunia. Yang ini lagi aku salute bertingkat-tingkat. Korang super kuat! Korang super-awesome! :)

Biarlah orang nak mengata Janda ke apa. I don't. I adore. Betapa kuatnya bahu seorang wanita menggalas kedua-dua tugas jaga anak-anak sendirian. Samada bercerai hidup mahupun mati.

Waktu engkau sorang-sorang, yang perlu kau kisahkan cuma perut kau. Nak makan, sila. Takmo makan, boleh pengsan tidur. Layan movies sampai lebam. Haha. Bila dah ada anak-anak, oh oh. The list goes on and on. Kalau anak-anak aku tak makan, aku susah hati tahap stress. Rasa dah berjuta-juta bebelan aku sent dekat suami bila Aiman tak nak makan.

Masak dah tak tahu berapa jenis. Pastu dah berjenis-jenis aku sorang pula tu orang dewasa kat rumah ni. Haha. Sudahnya banyaklah makanan terbuang. Sayang. Tapi dah simpan dalam fridge sampai kering. Adeh. Haaa itu dilema pertama.

Dilema kedua, rumah yang bersepah dan tak pernah nampak dimana cahaya kekemasan. Haha. Bila suami balik barulah rumah ada rupa sedikit. Kalau tak dah macam apa. Berangan nak buat konsep minimalis tapi aku ni sejenis makhluk suka mengumpul dan menyimpan barang.

Hoarder? Haaa bolehlah. Mewarisi perangai Ibu dan Opah. Eh eh tak pasal-pasal :p

Bila kau PJJ ni, salah satu kekurangan adalah tiadanya Me Time. Sumpah bila suami balik sekali sekala aku balas dendam, tidur sepuas-puasnya :))

Me Time ni lain sangat tahu dengan suri rumah jaga anak 24 jam. Sebab yang duduk di rumah masih ada suami bila petang hari. Masih ada kesempatan nak keluar Me Time kalau mahu. Request suami jaga anak kejap.

Orang ber-PJJ ni tak nampak celah mananya Me Time. Siapa cakap waktu office itu adalah Me Time sangat silap. Waktu office tu buat kerja office la.

Bila suami balik 2 atau 3 minggu sekali. Mestilah hari yang ada tu diluangkan dengan dia. Hehe. Takkanlah aku buang tebiat nak pergi panjat gunung dia jaga anak-anak. Haha. (Walaupun dalam hati ada niat macam tu. LOL!)

Sebenarnya, aku sedikit kagum dengan diri sendiri. Haha. Taklah. Ini bukan pujian masuk bakul angkat sendiri. Tapi aku percaya Tuhan jadikan aku seorang hambaNya yang sangat kuat :)

Despite those years back, despite all the hurdles, HE believes I can do it. So who am I to questioned?

Cuma perlu bertabah dan menunggu sambil berusaha supaya Encik Suami dapat pindah sini. InsyaAllah adalah nanti tu. Doakan ye :)

Eh by the way, lagu Hindi yang saya share adalah daripada film Rab Ne Bana Di Jodi (Tuhan menjadikan Jodoh itu) ataupun Pasangan Diciptakan Tuhan pun boleh. Hehe.

Semalam saya layan film tu. Sumpah sweet.

Lepas tu aku pun teringatkan cik suami. Ecececeh. Haha. Suami saya adalah jodoh yang tak terjangka. Malah waktu dia hadir dulu pun aku macam percaya tak percaya je nak kahwin dengan dia. Dalam mulut macam ada emas, ke ikan emas? Eh? Style agak skema. Sangat berbeza dengan lelaki yang saya suka. Zaman muda remaja dululah. Kikiki.

Saya suka lelaki yang gila-gila, kelakar, boleh layan saya merepek. Suami saya dulu? Dia kadangkala tak faham aku merepek apa. Haha. Tapi dia layan jela. Dia pendiam. Sampaikan risau juga. Kot kahwin nanti kena bercakap dengan dinding sorang-sorang ke apa.

Suami saya tidaklah sampai jadi macam si Suri tu. Tetiba buang tebiat pakai funky semata-mata nak ngorat. Haha. In real world, what happened between us adalah perkahwinan itu sendiri mengubah segalanya.
Samada jadi lebih teruk atau lebih baik. You choose.

Imran mengaku lepas kahwin dia cuba nampak lebih kemas untuk saya. Mulut dia automatik lebih ramah, dah pandai mingle around after few years of marriage. He did surprises me a few time. Kiki. So aku bagilah kredit dekat Abang Skema seketul ni. Haha

Yang saya tak setuju dari film itu adalah Taani tak bagi peluang untuk Suri. Tak pernah berborak atau cuba kenal Suri. Terus letak boarder. Taani cakap dia tak boleh cintakan Suri. Maka kecewalah Mamat Skema itu. If you never give that man a chance, you will never know how much he loves you :)

Dengan Raj, Taani membuka peluang. Sebab? Raj gila-gila, funky, pandai borak. Haha. Suri pun salah juga sebab tak pandai borak :p

Perempuan mana tak suka borak? Meh sini kenalkan. Ada something wrong kalau perempuan tu tak berborak.

Macam mana konklusi cerita tu, kita jatuh cinta dengan seseorang sebab kita nampak Tuhan dalam orang tu.

Maksudnya tidaklah kita sembah pasangan kita. Tapi kita hargai kebaikan dia. Betapa banyaknya pengorbanan dia. Melebihkan kita daripada diri dia sendiri. Sentiasa ada dalam jatuh bangun hidup kita. Kalau dapat yang macam ni, jangan lepaskan.

Saya tahu bukan semua orang ada rezeki macam tu. Ada juga yang kahwin perangai pasangan tak semengah.

Hidup ini ujian bukan? Mesti ada bahagian lain yang Allah reserve untuk kita. Yang ini saya percaya dan pegang dengan kuat.

So kalau dia tu tak macam lelaki idaman pun selagi dia jaga Allah, dia sayang kita, dialah Jodoh Terbaik Dari Tuhan untuk kita :)

Saya percaya suami saya takkan berubah. Paling baik di alam semesta. Haha. Kalau diberikan 100 lagi lelaki yang lebih kacak pun saya tetap akan pilih Imran. Kacak je nak buat apa. Buat kena rebut orang je. :p

Eh tapi kalau Imran kurus dia kacak juga. Macam Tony Stark. Huehuehue.

Ok dah sudah merepek. Silalah layan cerita tu. Sediakan tisu sekotak sebab touching :D






No comments: