Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Friday, October 18, 2013

Entri Terima Kasih & FPP (Full Paying Patient)


Ini muka fresh Ainan Tihani waktu lepas mandi. Rambut dia, Subhanallah. Sangat lebat walaupun aku tak makan pisang dan rebung. Hehe.

Tadi saya baca blog orang. Cerita pasal post-partum depression. Bahasa orang kita, meroyan. Dia belum meroyan lagi tapi hampirlah. Sebab? Tak cukup support. Lepas bersalin dia tak ada tenaga. Nak jalan sangat sakit. Baby terkencing dalam baby cot hospital dan tak ada sesiapa membantu dia. *oh boleh rasa tension bila membaca*


I feel complete! Thank you Allah for both of them. Sayaaaaang sangat!!!

Ini entri terima kasih yang tidak terbelah bahagi buat suami saya; MOHD IMRAN BIN MOHD NOOR. Saya sangat bersyukur dikurniakan pinjaman seorang suami yang terlalulah baik. Sepanjang saya pregnant, Imran jaga saya macam jaga seorang bayi. Haha. 

Sebab? 

Emosi tak tentu hala. Bila ada je benda tak kena mulalah aku melalak. Menangis sebanyak satu sungai. Cry me a river :p

Sungguhpun kami belum lagi kaya raya sehingga mampu beranak di private seperti Prince Court *ceh berangan* tapi kami opt for FPP (Full Paying Patient) di Hospital Putrajaya. Alhamdulillah. It's worth it! Dulu waktu saya miscarriage saya sangat depress. HSA dahlah tak ada ward class 1. Class 2 penuh. Sudahnya kena campak ward class 3. Open space. T________T

So. Bila orang tanya saya nak bersalin mana. Saya dengan yakin jawab;

"InsyaAllah Putrajaya"

Jutaan orang rasa macam confuse apahal aku ni nak beranak jauh-jauh? Haha. First, saya bengang dengan Pengarah Hospital Sultan Ismail (HSI) atas kes waktu miscarriage, saya telah ditolak laksana bola. Katanya, sila induce my triplet after raya. Pasrah habis waktu tu.

Tapi depress. Sangat depress. Setiap malam saya nangis sambil raba perut yang dah tak ada nyawa itu. Lagipun kalau raya dengan perut tu, mestilah orang dok tanya kot. Kalau anda jadi saya, tak ke sedih?

Hospital Sultanah Aminah (HSA) pula OK. Mereka menerima saya tanpa banyak songeh. Cumanya...itulah. I hate the 3rd class ward. I hate diseluk-seluk sesuka hati padahal memang 'jalan' saya tak buka lagi. Saya meradang waktu tu. Stress naik ke jiwa.

Jadinya, dekat JB dah tak ada hospital kerajaan yang boleh jadi pilihan untuk saya bersalin. Saya tak sanggup jadi spesimen. Oh please.

Bila survey private. We could afford for normal. Tapi kalau tetiba czer? Err. It cost around 5K to 9K kot! Perghhhhhhh! Since ini kelahiran kali pertama. Kita takkan tahu untung nasib. Kan kan?

Sudahnya saya cakap dekat suami. I want FPP.

Alhamdulillah. Sepanjang proses bersalin semuanya perempuan je yang handle :) Mula-mula risau juga Dr. Hamidah tak ada time bersalin. Nasib baik specialist on call doktor perempuan juga :D

Kebaikan FPP from my POV;

1 - Suami boleh teman sepanjang warded. Kami melepak macam duduk dalam hotel. Santai je. Cuma kesian Imran. Tak ada kerusi yang proper untuk dia berehat.

2 - No seluk-seluk untuk check bukaan. In medical term, no V.E (vaginal examination) yang terlalu kerap. Err memang tak kerap langsung! Saya cuma diseluk 2x je. Satu, sebelum masuk ward. Dua, malam sebelum bersalin sebab saya rasa sakit yang sangat intense. So boleh dikatakan VE will be done on request takpun bila patient dah sakit sangat.

3 - Boleh request specialist. So far yang saya tahu FPP Putrajaya ada beberapa orang specialist. Tapi ada seorang je perempuan. Dr. Hamidah nama dia. A very soft-spoken doctor dan sangat baik. Saya suka dia walaupun tak bersalin dengan dia. Hehe

4 - Menu makanan macam hotel. Boleh pilih-pilih. Haha. OK. Point nombor 4 ni sampingan je :p

5 - Bilik yang cosy. Terletak dekat executive ward. Actually FPP akan bagi single room tapi tengok kekosongan. Time saya yang ada double room je. Tapi saya rasa OK since suami boleh teman. Ada TV, bilik dekat dengan tingkap, toilet. Ah pendek kata puas hatilah. Rasa macam private :)

Jap. Ini entri terima kasih ke entri cerita FPP? Haha. 2 in 1. Anggaplah begini :p

OK OK. Back to our story.

Bila dah cerita segala kebaikan FPP. Saya nak berterima kasih dekat Imran sebab sentiasa menyokong saya. When I request to him, saya mahukan doktor perempuan. Saya mahukan FPP. Dia terus berusaha untuk sokong saya :)

Sepanjang saya sakit nak bersalin, he never leave me even for a nanosecond. Eceh exaggerate. Taklah. Ada juga dia pergi kedai tapi most of the time dia ada dengan saya :)

Dia mandikan anak kami setiap hari tanpa bersungut, basuh baju, jemur baju blablabla. Banyak sangat ah nak cerita. So kalau saya penat pun memasak waktu dalam pantang ni, saya tak kisah langsung. Sebab suami saya dah berkorban lagi banyak. Huhu.

Tapi disebabkan malam-malam saya yang berjaga dan breastfeed Tihani. Awal-awal pagi saya dah macam Zombi Kg. Pisang! Haha. So saya bagi Tihani dekat dia. Suruh dia tukarkan diapers and et cetera. Saya? Sambung tidur :p

Suami saya, tak macam lelaki tipikal yang saya pernah kenal sebelum-sebelum ni. Suami saya ni walaupun tak pandai mengayat ayat manis-manis, tapi his action speaks louder than words.  :)

I love you, Sayang! :)

Thank you for being such a wonderful husband to me. A good dad to Tihani. We love you so much! Till Jannah, inshaAllah 


:)





P/S:
FPP (Full Paying Patient) adalah perkhidmatan di hospital kerajaan yang berbayar sepenuhnya. Maksudnya setiap rawatan/konsultasi/ubat/wad akan dicaj. Setakat ni cuma ada 4 hospital FPP kalau tak silap saya. Putrajaya, Serdang, Ampang dan Selayang. Bayaran yang dicaj mungkin berbeza bagi setiap individu bergantung pada apa yang diterima oleh individu tersebut. Dalam kes saya, saya bersalin normal, mengambil etonox, pethidine dan dicaj RM1400. Just for your information :)


12 comments:

amal said...

Alhamdulillah dah bersalin. Congrats dear! :) Comel baby^^ Selamat berpantang..

s.c.h.u.l.t said...

amal: thank you. hehe. pantang yang tak berapa pantang sangat ;p

LV said...

kalau czer bape eh syud?
tao tk range bape hrga?

s.c.h.u.l.t said...

lv: syud ada baca kat blog orang. tak sampai 3K. dia czer RM2750

R.R.Z said...

sy tak sempat nak book..
mase Jun hari tu dorg kata da full sampai next year..

takpe..still bersalin di Putrajaya
<3

s.c.h.u.l.t said...

RRZ: aah.saya pun book time pregnant 6 month. Time tu pun nurse cakap macam dah nak fully book. Putrajaya best! :)

Farie N. said...

salam.. boleh tau full charge bersalin normal fpp di putrajaya? kalau with epidural tahu x berapa?tgh survey2 jgk fpp hospital...

s.c.h.u.l.t said...

Farie N : epidural saya tak tahu sebab saya tak ambil. saya cuma ambil etonox + pethidine je (tapi tak hilang pun sakitnya) haha

discharge with lactulose, cefuroxime and obimin satu botol.

duduk hospital 2 hari 1 malam. total RM1400.

"bella Chentaku" said...

suami boleh masuk sekali dlm labour room x?

s.c.h.u.l.t said...

Bella Chentaku: Boleh. Husband saya ada dengan saya 24/7 :)

Unknown said...

sis nak tanyeee. kena book bape bulan sebelum ye?

s.c.h.u.l.t said...

missfiey tailor: ikut kekosongan specialist