Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Thursday, March 13, 2014

Life So Far

Sudah lama tidak memblog. Oh sangat sudah lama. Rasa macam dah berkurun-kurun lamanya. Lamaaaa sangaaaattttt! Ah sudah kau Syuhada. Apa kehalnya banyak sangat perkataan LAMA? Err perdona me! Excuse me.

Memang sudah sangat lama tidak menaip papan kekunci untuk entri blog. HEHE. Maafkan saya. Teng teteneneng. Maafkan saya. Teng teneneng. Maafkan saya. Teng teneneng. Maafkan saya, maafkan sayaaaa!*nyanyi kalau pandai*

Saya sibuk. Serius tidak tipu.

Selain jadi emak, jadi isteri, jadi makcik jual karipap, jadi makcik jual tefal, saya juga sudah menjadi seorang PELAJAR. Heh gigih haku ni semua benda nak sebat jadi 5 in 1. Errr peniaga berjaya pon saya juga. Hehehehe. Life is not easy. Serius.

Selain sebab suami masih belum punya apa-apa pekerjaan, duit yang ada juga kian menyusut. Graf poket menipis berkadar terus dengan masa. Harapnya suami dapat pekerjaan secepat mungkin. Aamiin.

How's Edinburgh?

Cantik! Edinburgh adalah amat mengagumkan. Struktur bangunan dia paling menawan. Dibina dengan batu-batu Granite dan bentuk bangunan zaman silam. Bangunan dekat Edinburgh macam pelik tapi menarik. Sebab di bawah bangunan ada lagi bangunan. Kiranya style jalan dia macam flyover-flyover. Bertingkat-tingkat.

Setakat kini kami pergi jalan-jalan naik kaki je. Naik bas Lothian yang kalau single ticket berharga £1.50 manakala 1 day pass berharga £3.50. Kalau dah ambil day pass tu jalanlah sampai pitam naik Lothian pergi mana-mana pun. Ke hujung Edinburgh pon boleh (err tapi kami tak pernah pergilah). Haha

Korang pergi mana Syud?

Errr....(kejap fikir). Basically kami tak pergi mana pon sangat. Saya saban hari pergi kelas balik kelas. Makan, tidur. Pergi Tesco (berpuluh-puluh juta kali sebab itu paling dekat dengan rumah). Pergi Asda. Pergi Sainsburry's. Err nampak tak permainannya di situ? Balik-balik pergi Hypermarket :))

Dah itu je yang ada tujuan. Pergi hypermarket sebab nak beli groceries. Kami tak ada kereta. Sekali beli barang nak beli banyak-banyak mahu senget bahu. Itu pun dah tersenget dah bahu Imran dibuatnya. Dengan nak sorong stroller lagi. Nasib baiklah tak beli stroller jenis kereta kebal dulu (if you know what I mean). Nasib baik.

Stroller Tihani adalah super amazing! Saya suka! Cuma sayangnya tak ada suspension. Bila tolak-tolak atas jalan berbatu-batu kesian Tihani terpelanting-pelanting *hyperbola*. Jadi saya berangan nak stroller lain nanti kalau Imran dapat kerja ;)

Baiklah Syuhada. Seterusnya nyatakan perkara menarik di Edinburgh. OK. Ini based on pemerhatian saya sajalah. Orang lain I dunno.

Satu - Bas di sini efficient! Sudahlah efficient, dua tingkat pula tu. Tapi janganlah kau berangan bas dua tingkat yang jenis atas terbuka tu. Sini asyik hujan tahu. Kalau rasa nak mandi hujan, pergi buat bas sendiri. Sejuk gigil-gigil nanti.

Dua - Anjing sangat banyak! Errr poo poo diorang pon banyak. Sepah-sepah di kiri kanan jalan. Ah I hate. Tak suka tak suka. Walaupon anjing diorang ada yang comel tapi tak suka juga. Waaaaa. Kalau ada Anjing datang dekat saya (ye mereka friendly) maka saya akan kecutkan badan. Pastu jawab secara polite; "I'm afraid of dog" dengan muka terkebil-kebil. Haha.

Tiga - The power of pound sterling. Yes. Pound sangat berkuasa. Kalau dekat Malaysia kita dah tak heran dah dengan duit sen-sen. Di sini masih berguna. Masih laku. Masih berkuasa. Bayangkan ye, dengan £50 kalau anda beli groceries memang penuh satu trolley. Barang makanan memang murah! Tapi kalau nak jimat masaklah sendiri. Beli dekat kafe walaupun murah tapi baik beli makanan mentah. Boleh tahan berminggu dan kena dengan tekak Melayu :)

Contoh; (heh baik sangat aku ni cerita harga makanan. Hehe);
Baby Chicken - 3 ekor = £6.99
Beras 5kg = £5.00
Susu 4 pint (2L) = £1.00
Donut 5 biji = £0.50
Kentang 2.5kg = £2.00
Tepung gandum 1.5kg = £0.45
Telur 15 biji = £1.50

Haaa. Bayangkan ye. Donut sebiji seposen! Kat Malaysia tak dapeklah rege begitu. Harga tepung paling comel. Hahaha. Satu kampit 45sen. Paling berkuasa duit sen dekat sini adalah sebab saya suka beli Cappucino dekat kafe library. Secawan £1.25. Hewhewhew.

Empat - Edinburgh sejuk dan kerap hujan. Boleh dikatakan setiap hari pergi kelas mesti bermandikan hujan. Angin kuat. Saya yang gemuk ni pon rasa terbang-terbang. Eh ke aku dah kurus? Hewhewhew *perasan*

Lima - UK mesra OKU. Ini bukan mesra yang jenis buat app tahapehape dalam android pastu cakap "App ni bernilai 1.5juta watdehel ". Disebabkan bas mereka efficient maka melihat orang tua atau OKU di atas bas adalah pemandangan biasa. Mereka sangat independent. Bas siap boleh turunkan platform nak bagi wheelchair atau stroller naik. Kalau pergi mana-mana bangunan mesti ada button untuk OKU tekan senang nak buka pintu. Mesti ada ramp untuk memudahkan pergerakan.

Enam - Dekat sini elektrik/gas ada yang bayar guna prepaid ada yang bayar guna bil. Kalau student, council tax boleh waive jadi takyah bayar air. Hooray! Bila cakap prepaid maknanya anda memang ada yang style macam masukkan duit syiling. Hehe. Tapi yang tak bestnya pakai bil ada ke diorang kira kita punya electric guna ESTIMATION? Heh. Aku gigil dalam rumah siap tutup heater sebab nak jimat. T___T

Tujuh - Shopping adalah dihujung jari. Boleh dikatakan semua kedai ada online store. Tapi kadangkala ada barangnya dah tak ada dekat online. Pastu postage kebanyakkannya FREE! Waktu mula sampai belian pertama saya adalah beg sekolah Surfdome. Bayangkan ye. Harga £3.50 termasuk postage! Pastu siap ada sticker dengan resit yang cakap kalau tak suka boleh pulangkan. Malaysia? Nan-ado! Ini juga applicable kalau anda shopping di Primark. Dalam masa 28 hari kalau tak suka dengan syarat tag tak buang dan bukan pakaian dalam maka boleh return tak ada banyak songeh.

Errr banyak lagi kalau nak cerita pasal Edinburgh sebagai contohnya bas efficient tapi strict. Hanya boleh ada satu je stroller terbuka pada satu-satu masa. Kalau ada stroller lain waktu tu maka anda kena lipat stroller anda dan pegang baby. Sila duduk molek-molek sebab ada CCTV dalam bas. Haha.

Saya rindu Malaysia. Saya rindu bermalasan tengok cerita Be Careful With My Heart dengan Miera. Apa khabarlah Sir Chief dengan Maya gamaknya eh?

Apa khabar Tihani, Syud?

She's fine. Coping with Edinburgh. Anak dara yang amat manja dengan Ayahnya. Sekarang dah pandai depang tangan minta di dukung. Dah pandai memberontak. Protes sambil loncat-loncat pastu kepala terhantuk dekat kerusi sebab kami letak Bumbo dekat kerusi makan. Imran suspect perkataan "Airrr" yang selalu digunapakai oleh Tihani adalah merujuk kepada IBU. Huhuhu.

Bila saya sekolah, Tihani kadangkala leka. Tapi bila dia teringat saya tak ada, mulalah dia nangis-nangis. Waktu tu memang susu tak layan dah lah. Sejak dah besar ni she's well behave. Dah boleh berkompromi kalau ke mana-mana. Dia cuma akan menangis teresak-esak kalau dah betul-betul tak tahan haus/lapar. Selain itu? Tihani OK! :)

Kalau kami ke mana-mana, orang mesti tegur dan cakap Tihani comel. Tihani adorable. Kalau pergi Carboot mesti balik bawa freegift. Hehehe. Cute je.

 Oh ye. Dah tak tahu nak merepek apa.Tihani minta nenen. Sebelum entri tamat. Terimalah deretan gambar-gambar dan video secara rambang buat tatapan ;p

Cheers!!!!







5 comments:

LV said...

jelesnya harga makanan muntah murahhhhhhhhhh

LV said...

eh kejap *mentah...
rasanya cm typo jer td hahaha

s.c.h.u.l.t said...

LV: tapi seafood mahal & tak banyak pilihan. sayur pun banyak sayur omputeh je. i ols rindu sangat ikan keli. haha

R.R.Z said...

wahhh comelnya Tihani! btw seronoknyaaaaa belajar kat saneee

s.c.h.u.l.t said...

RRZ: Ibu Tihani ada beli berlambak-lambak headband. Tapi sudahnya duduk dalam almari sebab sejuk kat sini. Hehe