Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Thursday, March 27, 2014

Tips Sambung Belajar Dengan Keluarga (Dan Baby)

Saya actually ada assignment. Tapi entah. Terasa nak menulis pasal TIPS untuk mereka yang sambung belajar bawa family. Especially ke UK.

Ini based daripada pengalaman saya bawa Tihani ketika dia berusia 3 bulan setengah. Yang saya nak terangkan adalah apa yang rasanya kena bawa dan apa yang tidak berapa perlu.

DARI MALAYSIA

Kalau anda tak kisah barangan preloved, carboot sales adalah tempat yang paling terbaik untuk dapatkan barang-barang termasuk baju-baju anak dan sebagainya. In my case, kawan-kawan dan family bagi sangat banyak baju Tihani. So ended-up memang beg kami penuh baju Tihani je. Cumanya dari Malaysia kami belikan Tihani satu winter wear sebab kami fly bulan Januari. Masih sangat sejuk. Sampai UK boleh cari macam-macam pakaian dari carboot or Primark dengan harga yang sangat affordable. Kalau boleh cari winter wear yang waterproof.

So apa yang patut di bawa?

MAKANAN
  • Rempah Ratus (walaupun dekat sini ada tapi beli dari Malaysia adalah lebih berbaloi-baloi). Ambillah pek besar. Confirm tak menyesal.
  • Lada hitam
  • Ikan Bilis
  • Cili Kering (WAJIB! Dekat Edinburgh saya tak nampak lagi)
  • Rempah Kari/Rendang/Kurma (tapi lebihkan kari dan rendang kot)
  • Kacang tanah
  • Santan pek (ni bawa banyak gila pun tak apa sebab pek santan saya dah habis. Sobs)
  • Papadom (ada ke Tesco jual papadom dah siap goreng £1? seciput pula tu) Papadom mentah tak jumpa lagi setakat ni.
  • Sos Cili (Matthew ada tapi brand Life tak ada)
  • Kiub Ayam/Tomyam
  • Paste Nasi/Bihun Goreng Adabi
  • Keropok Ikan
  • Maggi (untuk waktu kecemasan)
Oh ye. Kalau nak datang Edinburgh belilah makanan Asia di Matthew. So far saya rasa harga dia berpatutan. Especially Sos Cili. Dekat Tesco atau kedai Pakistan harga hampir £2. Dekat Matthew baru £1.35 macam tu. Matthew dekat sebelah Sainsburry's.

BARANGAN LAIN

  • Stationaries 
  • Notepad
  • Gunting
  • Printer & spare ink
  • Sarung bantal dan tilam
  • Periuk nasi
  • Minyak panas (bam/minyak cap kapak)
  • Telekung & sejadah
  • Al-Quran
  • Kain (untuk lap-lap)
  • Laptop

BARANGAN BABY

  • Minyak Telon
  • Selimut (preferable fleece)
  • Lotion
  • Breastmilk Storage Bottles/plastic storage
  • Pampers
  • Changing mat
  • Stroller (with rain cover)
  • Breastpump
Lain-lain adalah optional. Macam blender dan periuk belanga rasanya dekat UK masih lagi murah so tak perlu susah payah (macam kami) angkut segala periuk. Hehe. Cuma yang saya nak tekankan adalah Breastmilk Storage Bottles. Sebab? Dekat sini harga dia quite pricey! Paling murah saya jumpa AVENT yang harga dalam £10 untuk 10 container kecil padahal dekat Malaysia RM60 boleh dapat berpuluh-puluh biji botol *nangis*

Saya dah beli dulu. Tapi sebab ruang tak cukup so saya keep aside. Nasib baik ada bawa plastic milk storage. Tu pun dah nak habis. Macam makanan saya syorkan bawa lebih santan pek, rempah kari dan rendang. Err ke sebab kami gila kari? Hohoho.

Notepad jangan lupa. Dekat sini Notepad dia tak best. Kertas lembik macam apatah. Minyak Telon dan pampers pun penting sebab memang tak adalah orang jual minyak Telon. Pampers ada yang murah macam kat ASDA dua pek (54pcs) £10 tapi tak berapa best macam Huggies Malaysia. Tapi kalau beli jenama Pampers yang mahal around £18 pun macam tak fit dekat Tihani. Adakah sebab anak kami comel?

Pasal sarung bantal dan tilam pula, kalau boleh get ready sekali cari sarung comforter. Sebab boleh guna untuk sarung duvet. Nasib baik kami bawa satu set. Jimat sikit duit :)

Stroller is a must! Saya bersyukur sebab kami beli Graco Lite dulu. Senang nak ke mana-mana. Nasib baik tak beli stroller kereta kebal :P

Eh tapi kalau ada rezeki lebih belilah Babyzen Yoyo. Nyesal saya tak beli dulu sebab kat sini mahal. Sobs. Rain cover is a must! Dekat Edinburgh hujan sangat makmur. Setiap hari turun mencurah-curah bagai ke ladang gandum.

Beli di United Kingdom (Edinburgh)
Blender
Peralatan dapur
Peralatan bilik mandi
Duvet
Bantal
Bakul baju
Baldi

Dan lain-lain yang dirasakan perlu. Nak murah cari di carboot takpun dekat ASDA. Lagi? Err tak ada idea. Hahaha. Entri tercipta sebab saya baru je dapat milk storage bottle AVENT saya. Teringat botol susu yang banyak-banyak dekat rumah. Huwaaaa



P/S:
Kalau ada sesiapa perlukan information settle down di UK boleh email saya; echamyda@hotmail.com. InsyaAllah saya cuba bantu apa yang boleh :)

No comments: