Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, June 7, 2011

Two Stories

WORK STORY

Tahukah anda ubat chemo disediakan oleh Ahli Farmasi?

Jenis-jenis ubat chemo sila google sendiri. Malas nak cerita blablabla bluergh. Aik? Ni nak kasi input ke nak mengarut Syud? HEHEHE. Ok ok. Mari kembali serius.

Saya nak cerita kerja saya sepanjang dua minggu ini. Kerja saya adalah pagi-pagi terima borang inden ubat chemo. Bergantung pada type of cancer. As usual, haruslah anda screen; MRN patient, berat patient, tinggi patient, diagnosis serta dos.

Bare in mind, ubat chemo bukan ubat main-main. Bukan ubat sengaja nak cipta kasi engkau suffer. Tahukah anda ubat chemo yang membunuh sel kanser itu sebenarnya mampu juga menyebabkan kanser?

Habis tu kenapa nak kasi Syuhada? Why oh why? Alasan terdahulu, bukan sengaja nak kasi engkau suffer. Ubat toksik ini adalah last resort. Kalau tak anda ingat kami ingin sangat masuk dalam CDR room tu dan bergelut dengan sitotoksik?

Seperti mana yang telah di ajar dalam Islam, kita kena ikhtiar dan chemo terbukti mampu membunuh sel kanser. Cuma, side effects dia sangatlah dahsyat. Errr tetiba aku buat syarahanlah pulak dah.

OK OK.

Back to basic, apa yang anda buat sebenarnya Syud?

Saya kira BSA (Body Surface Area). Ubat chemo bergantung pada berat dan ketinggian anda dengan formula; berat (kg) X tinggi (cm). Bahagi 3600. Kemudian cari punca kuasanya. Err kedengaran complicated padahal aku malas nak tulis dalam bentuk formula. HAHA

Then kiralah mengikut regime, kalau regime FAC untuk Breast Cancer setakat yang terkini ada 3 regime;

SATU
F - 600mg/m2
A - 60mg/m2
C - 600mg/m2

DUA
F - 500mg/m2
A - 75mg/m2
C - 500mg/m2

TIGA
......

Eh kejap. Regime ketiga dah terlupa pulak dah. Wakakaka. Mintak sorry. Nanti saya edit balik. Lalalaa.

*F - ialah 5-Fluorouracil
A - ialah Epirubicin (trade name Adramycin)
C - ialah Cyclophosphamide

Paling penting, saya nak cerita pengalaman mengalihkan sitotoksik ni dari dalam vial ke dalam syringe. Tekniknya kita panggil; negative pressure technique. Iaitu teknik menterbalikkan vial, memasukkan sedikit udara, mengeluarkan sedikit udara, control the pressure dan feeling pressure bila nak maintainkan syringe tu before berjaya tarik keluar. HAHAHA

Little in, Little out...
Little in, Little out...

Saya berjaya settledkan only untuk 4 patient. Nampak senang tapi pressure gila nak maintainkan pressure dia T_________T Sampai akhirnya secara tidak sengaja tertumpahkan setitik di atas tangan sendiri.

Tumpas.

Luckily kami berbungkus berlapis-lapis. Maka sarung tangan dua lapis telah dibuang dan Syuhada telah membawa dirinya keluar sebab dah tak larat dah nak bernafas guna penapis hidung tu. :P

PERSONAL STORY

....To reply back entri INI

Kakak saya telah membuat entri yang super comel lalu membuatkan si adik sobsobsob terharu di sini. Ececeh.

Memetik satu ayat dalam entri beliau;

"tapikan dlm hati sy sgt hepi ada yg akan bersama adek sayang sy nih dan melayan kerenah emo but sweet nih..hehehe...Tahniah ikhlas dari hati and am so hepii...sy nak kamu hepi tapi emo tu kn kontrol sikit ye..heheh..."


HAHA. Akak, I don't think it will be the end of this year. Macam terlalu laju mahu kejar. Bila terlalu banyak nak dikejar, kita akan termengah-mengah. Apa kata kita jadi cool dan steady tapi bergerak mengikut peredaran? Ahaks.

Akak, I will miss you more than you ever know. Terima kasih sebab sentiasa dengar dan iyakan je kata saya though I know saya bukan selalunya betul pon. HAHA. Most of the time, saya adalah degil dan like you said; emo :P

I love you.

Memetik (eceh macam buah lah pulak nak petik-petik) quote dari Hlovate; 'Sometimes, family is like strangers while strangers are like family' :)

Ada banyak perkara yang tak mampu saya share dengan family, saya share dengan akak. In fact, I cried with you while others tidak melihat air mata saya bercucuran (eceh apakah ayat ini Syuhada?).

Yang diorang nampak; Cheerfulnya lah Syud niiiii. Bubblynya lah Syud niiii. Eh apsallah Syud ni kelihatan seperti tidak punya problem?

Akak paling banyak tahu I got tons of problem. Akak je tahu betapa tragiknya tangisan saya. HAHA. Saya cuma manusia biasa. Yang punya banyak masalah luar biasa. Kohkohkoh

Akak yang selalu bawak saya ke hulu dan ke hilir. Belanja saya makan. Pampered kan saya. Cuma tak dodoikan je. HEHEHEHEHE.

Sebelum tidur. Nak cakap lagi, dengan akak dan Zaid, saya selalu belajar untuk sabar. Kalau emo pon tak mampu nak emo lama-lama, sebab saya sayang both of you. Dengan sangat banyak

:)

2 comments:

fazilah said...

uhuks..u buat kertas student i basah la..laju jek ayaq mata nih turun mcm hujan lebat kt luaq.

btw mungkin ditakdirkn akak n zaid hadir untuk menguji sabar n emo awk. hahahaha...

xde sapa2 yg sempurna dlm dunia nih..even husband n wife pon ada yg xpuas hati tp lama2 kita cube belajar untuk saling melengkapi dan memahami..kan kan kan...

luv u so much..nnt awk dtg tdo umah, akak dodoikn awk dgn 1 lagu yg skrg nih akak selalu memekak dlm bilik. *sure kamu start enjin lari balik sebb suara sumbang.wahahaha...

s.c.h.u.l.t said...

ala nangis lah pulak. takmo lah nangis-nangis. :)

eh takyah takyah. kang akak nyanyi hujan plus guruh petir kat luar rumah. HAHAHAHAA :p

*kidding*

love you infinity! ;)