Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Friday, June 17, 2011

Saya Dan ICU

AMARAN: Entri mungkin bersifat panjang berjela-jela dan melalut. Sila hentikan bacaan setakat ini kalau rasa tak penting. Eh sebenarnya memang tak penting pon. Haha

Mungkin kalau saya harus menggambarkan keadaan ketika ini. Maka statement ini bersesuaian dengan current condition of myself. Sila jot down (HAHA what the heck engkau Syud?);

Hidung berlari-lari, Kepala menari-nari.
Nose running-running, Head spinning-spinning.

Ceh.

Nak bagitahu saya tak sihat. Itu saja. Sungguhpon tidak sehat tapi hari-hari berkobar-kobar datang ICU. Tahukah engkau aku telah mencipta rekod dengan menghadirkan diri ke Ward ICU pada pukul6:25 pagi? HAHAHAHAA

Kedengaran lucu. Tetapi ini fakta. Jangan bantah aku kata!

Siap nurse cakap; 'Eh nak tulis dalam ingatan ni. Pharmacist pertama datang ward pagi-pagi buta!' Ahahahahaa. Kebenarannya, bukanlah aku nak sangat datang waktu ayam belum berkokok lagi. Namun keadaan memaksa. Realitinya di ICU, kepala otak anda kena di-switchkan ke suis CLEVER FOREVER AND EVER. Maksudnya, kalau preceptor tanya jangan baru terhegeh-hegeh nak cari jawapan.

Jawapan kena simpan dalam hati. Dalam Qalbun bak kata orang Arab. Setiap hari, anda harus jadi super rajin. Sukahatilah engkau nak memaksa, pura-pura rajin or whatever ada aku kisah? Tapi memang terpaksa. Setiap hari, chartinglah segala ubat patient on, patient off. Chartinglah intervention. Chartinglah I/O, B.O, TPN regime, TDM, Temp, BP, HR, RR blablabla. Pendek kata selagi hidup, charting charting charting.

Tapi best jugak. Di sebalik penat, ada job satisfaction di situ. Setiap hari input bertambah. Tidaklah bermuka bodoh sentiasa. HAHA. At least, rasa macam insan berguna. Bukan robot yang screen, filling, dispens je. Bluerghhhh bosan.

For me, being a Clinical Pharmacist bukanlah semudah eating peanuts. Eating peanuts pon engkau kena buka mulut, kunyah-kunyah. Telan jangan tercekik. See? Nak makan kacang pon susah. Hahahaha apakah?

Sebab tu kalau orang tanya saya, it's not in my passion. It's true I learned a lot. Tapi learned a lot tidak pernah cukup untuk membantu orang-orang yang sedia parah. Lagi-lagi untuk manusia pemalas macam aku ni. HAHAHAHAHA jujur bukan? :P

I won't admit saya rajin. Sebab hakikatnya saya tidak. Saya adalah orang yang datang kerja, balik kerja, main fb dan tidur. Tapi satu ketika dulu, waktu iPod saya masih wujud, saya agak rajin menelaah ketika waktu terluang. I miss my iPod dengan agak banyaklah sebenarnya.

Kadang-kadang bila saya explain sesuatu, orang akan amazed. Macam; 'Fuyooo bijaknya gadis ini!!' Padahal tidak pon. Kahkahkah. I explained something yang saya ingat, yang saya convinced, yang saya bawa ke dalam hati. :)

Saya tak nafikan clinical itu seperti meggi Ruski; 'Inilah hikmat, Inilah nikmat!' The more you endure it, the more you will be falling for it. Ahaks ahaks. Tapi, kalau anda pemalas macam Donkey. Eh tolonglah lupakan niat tu. Tolonglah please please.

Nak jadi Clinical Pharmacist begini;

  • Kena ada passion sedalam doktor (yang benar-benar doktor). Apa yang doktor tahu, ANDA WAJIB TAHU. Wajib OK? Bukan setakat sunat ke makruh ke? :P

  • Everything on your finger's tip. Sebut je apa nama ubat, terus laju otak anda bagitahu nak dilute dalam apa, run berapa lama, dos berapa, kalau ada renal adjustment berapakah?

  • TPN & TDM is a MUST! Clinical Pharmacist jaga ward. Ward akan ada macam-macam masalah. Kalau engkau terhegeh-hegeh kedua-dua bahagian ini. Tolonglah jangan mimpi nak jadi orang super hebat.

Eh Syud. Engkau ni pemusnah harapan oranglah! Aku peduli apa aku malas. Aku nak jadi jugak Clinical Pharmacist. Engkau blah sekarang! :P

HAHA. Terpulang.

Saya cerita based on my opinion. Based on my experience. Based from my P.O.V. Cuma, nanti dekat akhirat kalau Allah tanya apakah engkau betul-betul jaga pesakit ketika di dunia, maka jawablah secara jujur nanti. Kerana saat itu mulut engkau takkan boleh membantu untuk menipu.

Aik aik? Tetiba aku jadi ustazah. HAHAHAHAA


P/S:
Sekarang saya sudah tahu kenapa saya tak jadi doktor. Wakakaka. Tapi pasal saya jadi Clinical Pharmacist ke tidak, wallahualam. Allah Lebih Tahu. Mungkin ketika ini saya tak rajin. Mungkin ketika saya sudah jadi emak dan matang saya akan lebih rajin, more experience dan mampu? Haha. Tapi saya berangan nak jadi lecturer. I want to spend more time with my family nanti :)

5 comments:

fazilah said...

jd lecturer bnyk masa eh? *hurmmm xjugak tp masa lebih flexible. boleh dtg xkira waktu, pulang xkira waktu, waktu org berkerja kamu mao melagha pon xpe, janji keje beres...setuju2 jdlah lecturer...but for now..all d best pharmacist!

s.c.h.u.l.t said...

haha. jadi lecturer pon kena rajin gak. penyakit M terlalu besar dalam diri :P

bubble said...

ohh..skrang akak jadi pharmacist ni jarang ke ada kat rumah..pegi kerja pukul brape??balek pkul brape..
i'm kinda interested to be pharmacist..tpi xde org terdekat yg boleh saya tanye more about this field..

s.c.h.u.l.t said...

bubble: sekarang ni dah kerja community pharmacist a.k.a dekat Klinik Kerajaan. Office hour 8-5pm tapi, kerja kerajaan workload banyak. Selalu je bawa balik kerja & weekend meeting :)

Zinnia said...

salam.. nak tnye boleh ? study untuk pharmacy bagi first year ade berape subject ? syukran.^^