Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Monday, October 17, 2011

New Stride!


*Gambar takda kena mengena dengan entri*
:P

Catchy bukan tajuk?

Eh kejap. Patutnya aku letak apakah itu my new stride. Heh sengallah Syuhada. Hihi. Baiklah. Dengan ini saya ingin mewar-warkan new stride untuk saya. Yang tidak berkenaan tak payahlah baca, ini entri membazir. Saya takkan mencanang cerita peribadi dah untuk kepuasan pihak kamu.

My new stride: NO RICE FOR WEEKDAYS!

Kedengaran macam ridiculous. Tapi saya pernah buat dahulu kala. Hidup untuk empat bulan menjadi pemakan paratha dan sardin secara tegar. Selain jimat duit. Badan juga menjadi sangat langsing. HAHA. Pastu terasa proud tak boleh blah bila kena puji. Ahaks.

Ketika belajar, berat saya memang amat degil. Lemak-lemak semuanya tebu, eh tepu. Sudahlah tepu, pastu buatlah apa pun. Tak turun-turun. Jog everyday. Makan sup sayur hari-hari. Herbalife bluwek bluwek. Pastu slim lah sekejap. Pastu gemuk balik.

Ketika mula bekerja, berat menurun disebabkan beban kerja yang tinggi. Setiap hari engkau akan mengisi trolley yang banyak sampai mata berpinar-pinar. Pada satu ketika engkau kena menjelajah satu hospital dengan beg plastik di kiri dan kanan tangan. Delivery! Delivery! Heh. Betapa classnya profession kami kini. Siap deliver ubat sampai bed! Haha

Pastu masing-masing mula perasaan yang saya sudah mula curvy *ceh perasan*

Tapi tapi

Kita lupakan kisah klasik itu. Sebaik saja berpindah ke Johor Darul Takzim ini, saya sudah menjadi tong gas kembali. Hahahaha. Ini dibuktikan oleh weight scale di rumah emakku. Balik-balik terus panjat weight scale. Pastu terus kena heart attack.

HOMAIGAAAAAAAAAAAAAAAT!!!!! *guling-guling*

Berat naik 4 kilooooooooooooooooooo! Arghhhhhhhhhhh! Pastu laju-laju menyalahkan mana-mana individu yang dirasakan layak menerima kesalahan. Kahkahkah. Of course salahkan tunang! :P

Oleh kerana hati telah memasang tekad untuk tidak menjadi pemakan nasi bila weekdays. Maka hari ini saya telah bermula! Hehe

Apakah perasaannya Syud?

Biasa-biasa saja. Agak lapar. Tapi boleh tahanlah. Takdalah tetiba aku kena epilepsy, fitting sampai terguling-guling ke lantai. Not till that stage lah.

Ada orang cakap; diet tu diet juga tapi nasi jangan abai. Padahal, nasi itu karbo. Karbo itu anda boleh dapat dari sumber lain. No worries. I got mine from roti and it felt good! Roti itu bagus sebab tak ada minyak, lemak dan lain-lain. Haha

Saya cuma sapu few spreads dan ready-to-be-eaten! :)

Makan nasi tak salah. Cuma yang salahnya lauk-pauk Malaysia! Dan since saya tak ada masa sangat (ceh alasan padahal malas), maka saya memanglah takkan masak any makanan kesihatan. Apa yang penting..kerjasaaaamaaaa! Eh get out kau wonderpets!

OK OK. Apa yang penting, saya nak kurangkan KALORI. So, lauk pauk Malaysia memang kita sedia tahu berkalori tinggi. Minyak dia mak datuuuuuuuuuuuuk! Kalau boleh 1/3 daripada periuk isi minyak semata-mata. Kaya raya dengan minyak sungguh. Haha

So, berikut adalah point-point berkaitan diet saya;

#1 - TIADA NASI pada hari kebiasaan.
#2 - LEBIHKAN SAYUR DAN BUAH-BUAHAN
#3 - If it's not A JOG then let it be CYCLING! Hehe. Macam motto event pulak dah! :p

Tunang pernah cakap; 'Alah, lepas kahwin nanti gemuk juga!'

Errr lepas kahwin kita biarkan itu jadi cerita masa depan. Cerita masa kini patutnya kena sama-sama bertekad untuk kurus. So that pada hari bahagia kita akan menjadi insan paling bahagia sebab langsing dan comel. Hahahaha.

Kalau tak comel Syud?
Kalau tak comel aku pasrahlah. Tapi untuk sekarang, yang penting usaha escalator kejayaan.






Gambatte Kudasai!

3 comments:

nurnuha said...

syud : diet seimbang: insyaallah :

morning makan roti 2 keping shj/yogurt/biskut/buah2an.

tghari makanla nasi,siap dgn lauk pauk2.

malam NO CARBO at all.that includes nasi,spageti,kentang,mee2 sume jenis jangan makan. makan LAUK sahaja. becos its protein.

itu pemakanan diet seimbang yang saya tahu! btw, good luck!

im still trying juge di sini.~ walaupun belum nak g "fitting" lg..LOL.

fazilah said...

ahaks dh mula diet. gud2..jom diet sesama(sambil sumbat keledek goreng dlm mulut)..

since i dh amalkan jogging stiap ptg br perasan i dh lost 1.5kg.ahaks banyak tu pon nk banggakn.hahha..tp itulah realitinya

yg paling best..kesan kulit oren bwh kulit smakin hilang slain dr fit n sengal2 kaki.hahaha..lepas nih sapelah nk pijak lg kalo kaki i sengal.wahahah...luv sis <3 mmuahhh

s.c.h.u.l.t said...

nuha: hehe. malam tak makan cannot. nanti gedik-gedik perut sakit angin. so far oklah. it's either roti or buah for breakfast. trying my best too! :)

chaiyyok! (for both of us!)

kak gla: i nak jog. kalau dekat dgn cyber alangkah indahnya. i dah bertekad akan mengkayuhkan basikal bila-bila free. hehe

pasni pegi beli mesin urut OGAWA! HAHAHA