Daisypath Anniversary tickers
Lilypie First Birthday tickers

Saturday, October 29, 2011

Of Merisik...

Eh Syud. Engkau dirisik sekali lagi kah? Haha. Gila engkau? Kalau kena risik lagi mahu ada jejaka meroyan dan membentak marah lalu mengatakan; 'Siapakah yang berani membuat angkara dan mengganggu (baca: kacau) daun terhadap Puteri Kecil Hati Beta?' Wah gitu. Boleh aku perasan hot. Agagagaga. Eh dah sudah perasan.

Beberapa hari yang lalu, saya berSMS dengan rakan. Aloh orang dah hebat tweeting, aku still lagi dok main sms saja. Errr dah tu? Kalau orang yang hendak dihubungi tu takda twittter, haruslah sms bukan? Plus, I'm not tweety bird. I dunno how to tweet. Maka topik ini tercetus di antara kami. Hehe

OK. Mari balik kepada basic. Kita teruskan penceritaan. Ayoh! Ayoh!

Apabila ibu bapa seorang lelaki telah menetapkan fikiran mereka yang anak mereka itu sudah sampai masanya untuk berumahtangga dan patut dikahwinkan, mereka akan mencari dan memerhatikan beberapa orang daripada anak-anak dara yang mereka kenali, dan kemudian mereka memilih salah seorang di antara mereka yang dirasakan sesuai dan padan untuk dijadikan menantu. Mereka akan mula menyelidik tentang latar belakang anak dara tersebut melalui saudara-mara dan sahabat handai. Latar belakang bukan hanya bermaksud melibatkan hal keluarga anak dara tersebut, tetapi juga tingkah laku keperibadian dan kesucian anak dara itu. - Sumber: Adat Merisik

Sila teruskan pembacaan anda sendiri dengan mengklik url tersebut. Kalau malas fine. Tak payah. HAHA. Saya ulas secara ringkas, adat merisik ni dilakukan untuk bertanyakan ibu bapa dan menyampaikan hajat memiliki seorang gadis untuk dijadikan isteri. Which for me, is very very sweeeeeeeeeet hoccay!

Lalu aku sebenarnya tak berapa faham kenapa adat ini semakin dipinggirkan? Kenapa bila lelaki suka someone tak mahu approach ibu bapa first? Kenapa kena terus mengorat gadis? Ceh ceh tak gentleman. Err tunang aku excluded. Kalau dia tak approach aku dulu rasanya sampai 2020 pon tak jadi apa-apa :P

Memang betul anak dara zaman sekarang dah tak main dah duduk dapur dekat kampung tunggu kena minang. Anak dara zaman sekarang sama-sama menuntut ilmu ke menara gading, sama-sama bekerja, sama-sama mencari rezeki sebab tuntutan hidup zaman kini. Tapi, seorang anak dara tetap seorang gadis. Tetap menunggu untuk dipinang, selaras dengan adat kita yang manis itu :)

Pastu orang zaman sekarang senang-senang je label gadis-gadis berkarier ni memilih, takpon sibuk sangat kerja sampai takda masa cari pasangan. Herk like helloooooooooo! Takkan untuk kahwin kena menggedik? Terima je lelaki approach sebegini; 'Hi awak. Agak-agak bila kita boleh couple?' Couple je lebih. Kahwinnya belum tentu.

Kenapa adat merisik makin dipinggirkan?

Adakah sebab lelaki takut of rejection? Bukankah rejection itu normal? Tapi sebenarnya kadang-kala aku fikir sebab tuntutan adat meresahkan juga. Nak kahwin macam-macam benda lelaki nak kena ready. Mental, rohani, fizikal, monetary and blablabla. Hmm...then apa solution dia?

For me, orang kita mudahkan kerja. Benda baik nak buat apa bertangguh? Tak perlulah kalau semata-mata anak belajar setinggi Gunung Everest engkau nak letak hantaran sampai 20K. Tanya pihak lelaki berapa yang dia mampu bagi.

Mahar seorang isteri adalah yang paling rendah nilainya.

Tapi, lelaki yang baik akan cuba memberikan yang terbaik yang dia mampu. Kalau dah tak mampu tak apa. Perkahwinan itu macam menyiapkan sebuah rumah. Kenduri kendara tu macam pintu je. Apalah maknanya pintu berhias indah berbunga-bunga bagai kalau dalam rumah tu kosong?

Engkau mahukah lepas kahwin makan cucumber saja? Oh aku tak sanggup pleaseeeeeeee! Haha

Paling penting, tak payahlah kenduri gah-gah sangat. Selagi cukup untuk jemputan. Contoh; kalau si polan tu mampu untuk cover jemputan 500 orang je, maka si polana pon buatlah kenduri apa ada saja. Heh lama tak guna polan polana, ustazah Tauhid dulu suka betul word ni.

Comel bukan kalau anda (si gadis) diapproach secara merisik?

Pasti anda shy-shy cat like gadis-gadis dahulu kala. Kemudian menjeling-menjeling kubertentang. HAHA oii syuddd. Gatai hang sekarang no?? Eh aku tulis je. Gatal sangat tu belum tentu aku ;p

Gatal sikit je. Lalala *garu-garu ala monyet*

How about you Syud?

Hmm. Saya? Saya menerima tunang saya sebab dia merisik saya melalui saya! Haha. Maksudnya, dia menyampaikan hajat untuk meminang saya. Dia tak cakaplah; 'Awak, jom kita couple?'. Tak tak. Lantas after dia cakap beliau serius, saya terus menjadi serius dan cakap direct dekat ibu bapa.

Plus, I'm old already. I don't want to couple-couple anymore. Cukuplah 3 kali. Eh? Hahahaha. OK. Aku agak nakal zaman dulu-dulu. Tapi 3 kali itu tidak ada makna apa-apa. We didn't date. We did nothing :D

Maka sesungguhnya saya sedari saya tak sesuai bercouple. Kali terakhir saya bercouple. Ianya meletihkan. Ianya telah menumpahkan air mata saya lalu meronyokkan hati saya macam kertas. Haha. Kemudian aku give up dan bersendiri selama tiga tahun.

Lagipon istilah couple-couple ni tak ada dalam Islam. Dosa je aku couple zaman jahiliyah dulu. *insaf mode*

Kemudian waktu bersendiri saya telah berangan berbagai perkara. Haha. Antaranya;

  1. Meminang seseorang. I'm so serius about that thing. Tapi saya hold sebab si dia yang saya cuba untuk approach itu diam untuk tempoh yang agak lama. Lagipun, saya tak nak isu saya meminang menjadi alasan untuk dia mensia-siakan saya di masa depan kelak. However, dia antara lelaki yang baik yang saya kenali dan saya tak rasa dia akan buat macam tu :)

  2. Di pinang. Kahkahkah. It's either that two bukan? Tapi dipinang tu aku tak tahu celah mana akan terjadi. Siap berangan nak pergi date dengan doc. Padahal dah pindah Selayang aku berkepit dengan Amelia 24H. :p

Cuma, mungkin dah tertulis di Luh Mahfuz, jodoh saya adalah (insyaAllah) dengan Mohd Imran dan saya amat pasti dia takkan sia-siakan saya.



Amin amin



2 comments:

nurnuha said...

:) i thought of those 2 also : meminang, dan dipinang.i wish i can meminang, tapi have the stupidest thing on my mind that i'll be rejected.aduhai. garu pale..

s.c.h.u.l.t said...

nuha: hehe. me too! fear of being rejected is soooo unbearable. lagi-lagi for a girl. tapikan, paling ditakuti sebenarnya adalah if the guy accept tapi mengungkit dikemudian hari

contoh; 'eh awak yang nak sangat saya dulukan? siap meminang' HOHO. scary movie! :)